
مولف: سید علی صمدی
------------------------------------------------------------------------------------------------
فهرست کتاب:
- فصل اول: تاریخچه و کلیات
- بخش یک: تاریخچه ناتواناییهای هوشی
- بخش دو: ناتواناییهای هوشی در ایران
- بخش سه: مفاهیم اساسی در زمینه ناتواناییهای هوشی
- فصل دو: آزمونهای تشخیص ناتواناییهای هوشی
- بخش یک: ارزیابی هوش: موافقین و مخالفین
- بخش دو: تعدادی از آزمونهای مورد استفاده در زمینه ارزیابی و تشخیص افراد مبتلا به ناتواناییهای هوشی
- بخش سه: ارزیابی رفتارهای سازشی
- بخش چهار: آزمونهای پیشرفت و سایر آزمونها
- بخش پنج: رشد و شناخت تفاوتها
- بخش شش: خام حرکتی و ناتواناییهای هوشی - ارزیابی خام حرکتی در کودکان
- فصل سه: علل ناتواناییهای هوشی و امکان پیشگیری از آن
- بخش یک: علل ناتواناییهای هوشی: شرایط مربوط به والدین (علل ارثی)
- بخش دو: عوامل محیطی: عوامل مربوط به دوره حاملگی
- بخش سه: پیشگیری از ناتوانایی هوشی
- فصل چهارم: اختلالات رفتاری و ناتوانایی هوشی
- فصل پنجم: روشهای مداخلهای و شیوههای مختلف آن
- بخش یک: تکنولوژی جدید برای گروه مبتلا به ناتواناییهای هوشی
- بخش دو: نکات آموزشی برای گروه کمتوان ذهنی
- بخش سه: نقش علوم عصبی در تشخیص و درمان ناتوانیهای هوشی
------------------------------------------------------------------------------------------------
درباره کتاب:
ناتوانیهای هوشی اثری تالیفی است که پس از بیان دیدگاه تاریخی، میزان شیوع و علتشناسی ناتوانایی هوشی در ایران را مورد بررسی قرار میدهد. فصول دیگر کتاب به ارزیابی و تشخیص و نظر موافقان و مخالفان در اینباره اختصاص یافته و پرکاربردترین و مفیدترین آزمونهای مورد استفاده را توضیح داده است. بررسی دقیق علل و انواع ناتوانایی هوشی در مراحل مختلف رشد و راههای پیشگیری رابطه اختلالات رفتاری و ناتوانایی هوشی و سرانجام روشهای مداخله، آموزش و توانبخشی از جمله مباحثی است که در فصول و بخشهای کتاب با رویکردی علمی و عملی بدان پرداخته شده است. مطالعه این اثر نه تنها برای دانشجویان رشته روانشناسی و تعلیم و تربیت کودکان استثنایی و توانبخشی بلکه برای معلمان و والدین این گروه از افراد بسیار سودمند خواهد بود.